De Betekenis van de Nedro: Een Kind van Belofte

Geëerde en dierbare gelovigen,

Terwijl we ons deze dagen voorbereiden op de ceremonie van het knippen van het haar van onze zoon Gabriel Samuel BarSaliba, vragen velen van jullie zich misschien af wat dit betekent en waar het vandaan komt.

De ceremonie vindt zijn oorsprong in de woorden “Nazir” (nziro) en “Nedro.” Het eerste woord, “Nazir,” verwijst naar een persoon die zich aan God heeft gewijd en een ascetisch leven van onthouding leidt. Het tweede woord, “Nedro,” betekent een gelofte of eed. Beide woorden zijn nauw met elkaar verbonden en dragen een verwante betekenis.In de Heilige Bijbel lezen we over rechtvaardige en gelovige mensen die geen kinderen konden krijgen, ondanks hun deugdzame leven. Zij verlangden naar kinderen en smeekten God om deze zegen, maar hadden deze gave en genade nog niet ontvangen. Wij geloven dat kinderen een geschenk van God zijn, de vrucht van het leven en de liefde. Zoals in het eerste gebod en opdracht van God in Genesis 1:28 staat: “Wees vruchtbaar en vermenigvuldigt u…” Het is zowel een oproep van God, ingeplant in ons, als een gebod om vrucht te dragen en kinderen voort te brengen.

Wanneer deze rechtvaardige mensen geen kinderen konden krijgen, baden ze nog vuriger tot God en deden soms een gelofte, namelijk om hun kind aan God op te dragen. We zien dit onder andere in de volgende voorbeelden:

  • De beschrijving van de Nazarieten, Gods uitverkorenen, in Numeri 6.
  • Simson, beschreven in Richteren 13-16, die lang haar had en de kracht van God in zijn haar droeg.
  • Hannah, de moeder van de profeet Samuël, die bad: “Och mijn heer, zo waar u zelf leeft, mijn heer, ik ben die vrouw die hier bij u stond om tot de HEERE te bidden. Ik bad om deze jongen, en de HEERE heeft mij gegeven wat ik van Hem gebeden heb. Daarom heb ik hem ook, voor al de dagen dat hij op aarde is, aan de HEERE overgegeven; hij is van de HEERE gebeden.” (1 Samuël 1:26-28)
  • Joachim en Hanna, de ouders van de Moeder Gods Maria, die baden en een belofte deden. Dit prachtige verhaal staat in het proto-evangelie van Jacobus.
  • Zacharia, de priester, en zijn vrouw Elizabeth, die beiden rechtvaardig voor God waren en op latere leeftijd een zoon kregen, Johannes de Doper (Lucas 1).

“Nedro” is dus een belofte die mensen doen wanneer ze God om kinderen vragen. Door de geschiedenis heen, vanaf de tijd van de Bijbel tot nu – zelfs vandaag de dag – ervaren echtparen soms moeilijkheden om kinderen te krijgen. Ze bidden tot God en doen een gelofte, een ‘nedro’. Wanneer God Zijn genade schenkt, is het kind een “kind van belofte”. Als zichtbaar teken van deze belofte en van Gods genade sparen de ouders het haar van het kind, dat groeit tot het kind zeven jaar oud is (sommigen doen dit op drie- of vijfjarige leeftijd, maar de traditie is zeven jaar). Om God te danken voor Zijn genade en het geschenk, wordt het haar afgeknipt tijdens een ceremonie met een speciaal gebed (zie hieronder).

Er zijn veel heilige plaatsen en heiligen waar men voor vruchtbaarheid kan bidden (zodat de heiligen voorsprekers voor ons worden). Een van deze plaatsen is het klooster van de heilige Mor Gabriel in Turabdin. Het is algemeen bekend, zowel onder onze gelovige mensen als onder anderen, dat hier vaak wonderen van deze aard plaatsvinden. Zo ook voor ons: op een moment dat de artsen geen hoop gaven, baden we tot de Heer en bezochten we het klooster van Mor Gabriel, waar we onze gelofte deden – onze nedro. En God zegende ons. Daarom is onze zoon Gabriel Samuel een kind van belofte. Nu hij bijna zeven jaar oud is, hebben we besloten om terug te keren naar de plek waar dit gebed en deze belofte begonnen, het klooster van Mor Gabriel, om onze nedro te voltooien en zijn haar hier te laten knippen. We hebben hem ook vernoemd naar de twee belangrijkste heiligen van het klooster, namelijk Mor Gabriel en Mor Shmuyel (Samuel), waarbij de betekenis van Samuel “God heeft gehoord” is. Het is een gebruikelijke traditie onder onze gelovigen om het kind te vernoemen naar de heilige of het klooster dat de voorspreker was.

Onze persoonlijke belofte aan God is dat we ons best zullen doen om ons kind te laten opgroeien in de huizen en voorhoven van God – in onze kerken en kloosters – en hopelijk, met Gods hulp, een vruchtbare plant te laten worden in Gods wijngaard!We danken God voor Zijn goedheid en Zijn geschenk. We bidden dat Hij, naar Zijn wijsheid, wil en plan, ook anderen die hetzelfde gebed en verlangen hebben, vruchtbaar zal maken en hen de vreugde zal schenken van de vrucht van het leven en de liefde: kinderen.

Aan God zij alle glorie, lof en dank!

Abuna Yuhanes & Maryam BarSaliba met onze zoon Gabriel Samuel BarSaliba